Kolik je YouTube kanálů?
Jaký je vlastně celkový počet YouTube kanálů?
Podle statistik Social Blade překročil počet YouTube kanálů koncem roku 2018 hranici 23 milionů. Nicméně účastníků, kteří si zakládají účty na YouTube a umísťují tam svá videa, každým dnem po celém světě neustále přibývá.
Jednotlivé YouTube kanály se výrazně liší jak velikostí, tak objemem obrazového materiálu. Některé kanály se řadí mezi tzv. brand (značkové) kanály, jiné patří jen skupině jejich tvůrců popř. jde o kanály čistě privátní.
Kanály se liší jeden od druhého podobně jako zvířata v přírodě. Kdybych měl počty převést na postavení zvířat v přírodě vypadalo by to následovně:
Podle počtu účastníků (odběratelů) jsem jednotlivé kanály rozdělil na:
- Dinosaury – s počtem účastníků přesahujícím hranici 1 miliónu. Dosažení této úrovně se na YouTube považuje za super-výkon.
- Gorily – představující typ kanálu, jehož počet účastníků je vyšší než 100.000
- Jeleny – čítající více než 10.000 účastníků.
- Lišky – malý kanál sdílený zhruba 1.000 až 10.000 účastníky
- Žáby – umístěné níže v „potravinovém řetězci“ s počtem účastníků v rozmezí 100-1000.
- Hmyz – představující kanál o 10 až 99 účastnících.
K tomu, aby mohl být kanál považován za plnohodnotný, předpokládá Social Blade dosažení alespoň počtu 5 účastníků. Obecně se však za kanály nepovažují ty, jejichž počet účastníků nedosahuje čísla 10. Znamená to, že mnohé mini-kanály, řekněme o počtu 7 – 8 účastníků, nejsou do statistik vůbec zahrnuty. Celkový počet kanálů bude proto mnohem vyšší než uváděných 26 resp. 23 milionů.
Pořadí největších YouTube kanálů
Podle počtu účastníků (údaje z roku 2019)
- T-Series – více než 91,7 mil. účastníků
- PewDiePie – více než 91,7 mil. účastníků
- 5-Minute Crafts – 52,6 mil. účastníků,
- Canal KondZilla – 48,1 mil. účastníků
- SET India – 44,6 mil. účastníků
- Justin Bieber – 44,1 mil. účastníků
- Cocomelon – Nursery Rhymes – 42 mil. účastníků
- WWE – 41,6 mil. účastníků
- Dude Perfect – 40,8 mil. účastníků
- HolaSoyGerman – 39 mil. účastníků
Mezi další mohutné kanály z kategorie dinosaurů patří:
- Cute Life Hacks – největší kanál YouTube vytvořený Rakušanem
- Red Bull – největší značkový kanál YouTube
- Freekickerz – největší kanál YouTube patřící hudebníkovi
- Baby Big Brain
Seznam kanálů s největším počtem účastníků lze nalézt i na Wikipedii.
Dle benefičního programu společnosti YouTube se výše uvedené kanály řadí do kategorie GOLD požívající podpory VIP, což se projevuje v možnosti přístupu na speciální produkční programy a účastí na různých akcích fanoušků YouTube organizovaných společností.
Kanály s více než 100.000 účastníky
V současné době existuje cca 80.000 kanálů, jež disponují více než 100.000 účastníky. Tyto kanály jsem nazval „gorily“. Představují těžkou váhovou kategorii řízenou profesionály. Jejich stabilita je nezpochybnitelná.
Pokud se vám podaří této hranice dosáhnout, nabídne vám společnost podporu dalšího růstu v podobě tzv. partnerského manažera. V rámci benefitního programu YouTube jde o stupeň SILVER.
Mezi gorilí kanály patří např.:
Na konci pomyslného potravního řetězce se nachází různí brouci neboli hmyz:
Menší kanály
Množství drobných kanálů na konci celého řetězce jsem nazval souhrnně „hmyz“. K dnešnímu dni existuje cca 11 miliónů kanálů, jejichž počet účastníků se pohybuje mezi 10 a 100. Čísla je však nutné brát s rezervou; ostatně 22 miliónů kanálů uvádí, že jejich počet účastníků je vyšší než 10.
Většina z těchto miniaturních kanálů nepředstavuje běžné aktivní kanály. Většinou jen slouží jako potrava pro živočichy, kteří se vyskytují v hierarchii na vyšší úrovni. Běžně na nich najdete pouze pár obrázků. Některé patří začínajícím tvůrcům, jiné jsou tzv. značkové kanály, což neznamená nic jiného než že prostředí YouTube využívají jako platformu k prezentaci svých videí. Využívat YouTube jako opravdovou marketingovou platformu však neumějí.
Jako příklady lze uvést:
- Schrack Technik Romania – rumunská dceřiná společnost firmy vyrábějící elektrické náčiní Schrack umisťující na YouTube svá značková videa
- Zyxter – nově založený herní kanál
Kanály, jejichž počet účastníků nedosahuje desíti, nestojí ani za zmínku. Většinou se jedná o kanály provozované jednotlivci, kteří zde umísťují své privátní fotografie a videa.
Kolik takových kanálů skutečně existuje, ví snad jedině společnost YouTube…
Já bych to odhadoval na alespoň 20 milionů. Možná o mnoho více? Co vy na to? Jaké zvíře na YouTube budete Vy?